تحلیل و بررسی مشخصه‌های جریان و نیروی وارد بر مغزی شامل لبه‌ی انحراف جریان در سوپاپ یک طرفه‌ی هیدرولیکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه جندی شاپور- دزفول -ایران

10.22034/ijme.2024.419828.1855

چکیده

حرکت مغزی در ساختار سوپاپ‌های یک طرفه‌ی هیدرولیکی، تحت تاثیر فشار روغن، با لرزش و ارتعاش همراه است. در این مقاله، برای کاهش لرزش در سوپاپ‌های یک طرفه و کاهش استهلاک آنها، از مغزی شامل لبه‌ی انحراف جریان، استفاده شده است. برای بررسی عملکرد این سوپاپ‌ یک طرفه، تأثیر فشار روغن، جابجایی و طول لبه‌ی انحراف جریان، بر برخی کمیت‌های وابسته، به روش عددی و تجربی، مورد بررسی قرار گرفت. ارزیابی‌های مختلف نشان داد که در همه شرایط کاری، نتایج حاصل از اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی، اختلافی کمتر از 5 درصد با نتایج حاصل از تحلیل عددی، دارند. بررسی‌های بیشتر نشان داد که ایجاد لبه‌های انحراف جریان 2، 4 و 6 میلیمتری در بخش انتهایی مغزی به کار رفته در ساختار درونی سوپاپ یک طرفه‌ی هیدرولیکی، به ترتیب، موجب افزایش 2/3، 1/18 و 9/22 درصدی نیروی محوری وارد بر مغزی می‌گردند. این در حالی است که ایجاد لبه‌ی انحراف جریان، کاهش 57/1 درصدی ضریب تخلیه سوپاپ را به همراه دارد. همچنین، ایجاد انحنای 4 میلیمتری در مجرای ورودی سوپاپ، موجب افزایش 2/14 درصدی نیروی محوری وارد بر مغزی متحرک می‌گردد. در ضمن، افزایش جابجایی مغزی سوپاپ، ضمن افزایش نیروی وارد بر آن، افزایش ضریب نیرو و ضریب تخلیه‌ی سوپاپ را به همراه داشت. همچنین، در جابجایی‌های مختلف مغزی، ضریب تخلیه‌ی سوپاپ یک‌طرفه، شامل مغزی بدون لبه‌ی انحراف جریان، بیشتر از ضریب تخلیه‌ی سوپاپ شامل مغزی با لبه‌ی انحراف جریان، تعیین گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis and investigation of the characteristics of the flow and the force on the poppet including the edge of the flow deviation in the hydraulic check valve

نویسنده [English]

  • pezhman nikandish
jsu
چکیده [English]

The movement of the poppet in the structure of check valves is accompanied by vibration under the influence of oil pressure. In this article, to reduce vibration and wear in check valves, a poppet including the edge of the flow deviation is used. Therefore, to evaluate the performance of these check valves, the effect of oil pressure, displacement, and length of deflection edge, on some dependent quantities, was investigated numerically and experimentally. Various evaluations showed that in all working conditions, the results of measurement of physical quantities have a difference of less than 5% from the results of numerical analysis. Further investigations showed that the creation of 2, 4, and 6 mm flow deflection edges in the end part of the poppet used in the internal structure of the hydraulic check valve, increases the axial force by 2.3, 18.1, and 22.9 percent, respectively. While the creation of the edge of the flow deviation poppet reduces the discharge coefficient of the valve by 1.57%. Also, creating a curve of 4 mm in the inlet port of the valve increases the axial force on the moving poppet by 14.2%. In addition, the increase in displacement of the poppet, while increasing the force on it, increased the force coefficient and the discharge coefficient of the valve. Also, in different valve displacements, the discharge coefficient of a check valve including a valve without a flow deviation edge is higher than the discharge coefficient of a valve including a valve with a flow deviation edge.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Check valve
  • Numerical Analysis
  • Experimental Analysis