ردیف ‌چینی نازل سوخت گازی در توربین‌های نیروگاهی باهدف کنترل اختلاف دمایی و بر اساس حجم سوخت گازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مکانیک-دانشگاه بین المللی امام خمینی، ٍقزوین

2 دانشکده مکانیک، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین

3 دانشکده مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

4 دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)

10.22034/ijme.2024.428239.1883

چکیده

در این پژوهش آزمایش و اندازه‌گیری حجم سوخت نازل‌های سوخت دوگانه‌سوز توربین GE-F9 با استفاده از انجام آزمایش‌های تجربی توسط دستگاه ردیف‌ چینی نازل سوخت گازی (طراحی و ساخته‌شده در شرکت پرداد کامه صنعت) موردبررسی قرار گرفتند. در ادامه، جهت نصب نازل‌ها بر روی توربین از الگو فرایند معینی به‌منظور ردیف‌ چینی آن‌ها توسط نرم‌افزار ویژه دستگاه استفاده شد. اختلاف دمایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین متغیرهای خروجی تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج به‌دست‌آمده از این مطالعه نشان داد که کاهش اختلاف جریان گاز مصرفی تا 2% و اختلاف دمایی تا 20 درجه سانتی‌گراد با انتخاب یک دسته 14 عددی از میان 30 نازل اولیه و همچنین ردیف‌ چینی مناسب توسط نرم‌افزار امکان‌پذیر است. همچنین از طرفی در صورت استفاده از 2 دسته نازل از میان 30 نازل اولیه، می‌توان اختلاف جریان نازل‌ها را تا 6 و 9% کاهش داد و در عوض با استفاده از نرم‌افزار ردیف‌ چینی اختلاف دمایی را زیر 28 درجه سانتی‌گراد حفظ نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Arrangement of gas fuel nozzle in power plant turbines with the purpose of temperature spread control and based on gas fuel flow rate

نویسندگان [English]

  • Parviz Asadi 1
  • Ali Fazli 2
  • Hossein Jafarzadeh 3
  • hossein maleki 4
1 Faculty of Mechanics, Imam Khomeini International University, Qazvin
2 Faculty of Mechanics, Imam Khomeini International University, Qazvin
3 Department of Mechanical Engineering, Islamic azad University, Tabriz Branch
4 Imam Khomeini International University
چکیده [English]

In this research, fuel nozzles of GE-F9 turbine were tested, and fuel flow was measured using a Nozzle Layout device, which was designed and manufactured by Pardad Kameh Sanat Company. Then, the layout of nozzles was suggested by the special software of the device based on a specific algorithm, and it was installed on the turbine. The temperature spread was evaluated as the most important result of this research. The results show that by selecting a set of 14 out of the 30 initially provided nozzles and then using the Chinese row recommended by the software, it is possible to reduce the gas flow difference by 2% and the temperature spread by 20 ℃. However, using two sets of nozzles out of the 30 provided can reduce the flow difference of the nozzles to 6% and 9%, respectively. In addition, with the help of the Nozzle Layout software, the temperature spread can be maintained below 28 ℃.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gas Turbine
  • GE-F9
  • Fuel Flow Balancing
  • Nozzle Layout
  • Temperature Spread