TY - JOUR ID - 140715 TI - شبیه سازی عددی رفتار مخزن سوخت CNG ساخته شده از کامپوزیت اپوکسی/شیشه در حالت های طراحی با ضخامت ثابت و متغیر تحت آزمون فشار ترکیدگی JO - مهندسی ساخت و تولید ایران JA - IJME LA - fa SN - 2476-504X AU - نوری کمری, مجید AU - آشنای قاسمی, فرامرز AU - رحیمی شعرباف, غلامحسین AU - کاشی زاده, کاظم رضا AD - لویزان- خ شهید شعبانلو- دانشگاه شهید رجائی- دانشکده مهندسی مکانیک AD - دانشگاه شهید رجایی AD - مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران AD - دانشکده حمل و نقل، آکادمی مهندسی، دانشگاه دوستی ملل روسیه Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 8 IS - 7 SP - 20 EP - 30 KW - مخزن سوخت CNG KW - مخزن کامپوزیتی نوع 4 KW - زاویه پیچش الیاف KW - فشار ترکیدگی KW - ناحیه شکست DO - N2 - در مطالعه حاضر، استحکام نهایی شکست مخزن سوخت CNG نوع 4 تحت آزمون فشار ترکیدگی در دو حالت ضخامت ثابت و متغیر با استفاده از شبیه‌سازی المان محدود تحلیل شد. سپس به بهینه‌سازی زاویه پیچش الیاف به منظور دستیابی به حداکثر مقاومت در برابر فشار ترکیدگی در هر دو مدل پرداخته شد. بدین منظور از مشخصات آزمون بیان شده در استاندارد NECE R 110: 2016 و تعیین معیار تنش معادل فون میسز جهت مشخص نمودن ناحیه بحرانی و مستعد به شکست در مخزن استفاده شده است. نتایج شبیه سازی نشان داد که در دو حالت طراحی ضخامت ثابت و متغیر جدایش به ترتیب در فلنج پایین مخزن و محل پوسته انحنای پایین رخ داده است. صحت سنجی شبیه‌سازی اجزای محدود ارایه شده برای پیش‌بینی فشار ترکیدگی در هر دو حالت طراحی (ضخامت ثابت و متغیر) با استفاده از تکنیک مقایسه با نتایج آزمایشگاهی نشان داد که تطابق قابل قبولی میان نتایج تجربی و عددی برقرار بوده است. همچنین نتایج نشان داد که بهینه ترین زاویه پیچش الیاف جهت دستیابی به حداکثر مقاومت در برابر فشار ترکیدگی در دو حالت طراحی ضخامت ثابت و متغیر به ترتیب برابر با 23درجه (در فشار 670 بار) و 15 درجه (در 780 بار) بوده است. در نهایت، بکارگیری نتایج این پژوهش می تواند منجر به افزایش 22 درصدی استحکام نهایی شکست مخزن کامپوزیتی نوع 4 شود. UR - https://www.iranjme.ir/article_140715.html L1 - https://www.iranjme.ir/article_140715_4f9443a2236bda2f8cfdfdb7e2d66861.pdf ER -