TY - JOUR ID - 133904 TI - بررسی تجربی قابلیت اتصال ورق‌های کامپوزیتی سه‌لایه آلومینیوم/ پلیمر/ آلومینیوم توسط فرایند کلینچینگ JO - مهندسی ساخت و تولید ایران JA - IJME LA - fa SN - 2476-504X AU - ندرلی, رسول AU - فضلی, علی AU - سلطان پور, مهدی AU - اسدی, پرویز AD - دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) AD - استادیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین AD - گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران AD - دانشکده مکانیک-دانشگاه قزوین Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 8 IS - 4 SP - 27 EP - 38 KW - فرایند کلینچینگ KW - ورق سه‌لایه آلومینیوم/ پلیمر/ آلومینیوم KW - اثر هندسه ابزار KW - اتصال‌ توسط شکل‌دهی DO - N2 - ورق‌های کامپوزیتی سه‌لایه آلومینیوم/ پلیمر/ آلومینیوم از جمله مواد جدیدی هستند که در جهت کاهش وزن و مصرف سوخت وسایل نقلیه در حال توسعه می‌باشند. استفاده از روش‌های رایج برای اتصال این مواد به سایر بخش‌های سازه، بسیار پرچالش است. در این پژوهش، قابلیت اتصال ورق سه لایه آلومینیوم/ پلیمر/ آلومینیوم به یک ورق تک لایه آلومینیوم به ضخامت 1 میلیمتر توسط فرایند کلینچینگ، که یک فرایند اتصال با شکل‌دهی است، بررسی شده است. ورق‌های سه‌لایه از آلومینیوم 5754 و پلی‌اتیلن با ترکیب‌ ضخامتی 0.5-0.6-0.5 میلیمتر، تحت شرایط آزمایشگاهی ساخته شدند. اثر عمق نفوذ پین و زاویه مخروطی پین بر خواص اتصال بررسی شد. با بررسی مقطع اتصال، پارامترهای هندسی آن شامل قفل مکانیکی و ضخامت گلویی در شرایط اتصال مختلف مقایسه شدند. همچنین استحکام اتصال توسط آزمون برشی و آزمون جدایش بررسی شد. نتایج نشان می‌دهند که افزایش عمق نفوذ پین تا یک مقدار بهینه باعث افزایش قفل مکانیکی و استحکام اتصال می‌شود. همچنین استحکام اتصال کلینچ با پین استوانه‌ای بالاتر از استحکام اتصال با پین مخروطی 3 درجه در عمق نفوذ یکسان است. در تمامی شرایط آزمون، شرایط مناسب‌تر اتصال زمانی حاصل شد که مد شکست، ترکیبی از مد خروج از کف و پارگی گلویی باشد. UR - https://www.iranjme.ir/article_133904.html L1 - https://www.iranjme.ir/article_133904_4b57198b40cda8e395da40e95b54c572.pdf ER -