TY - JOUR ID - 126224 TI - بررسی تجربی استحکام کمانشی پس از ضربه پانلهای کامپوزیتی مشبک تقویت شده JO - مهندسی ساخت و تولید ایران JA - IJME LA - fa SN - 2476-504X AU - عطایی, احمد AU - احمدی, حامد AU - فرخ آبادی, امین AD - فارغ التحصیل تربیت مدرس AD - استادیار دانشگاه تربیت مدرس AD - دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 7 IS - 11 SP - 34 EP - 41 KW - سازه های کامپوزیتی مشبک KW - کمانش پس از ضربه KW - ضربه سرعت پایین DO - N2 - سازه‌های مشبک کامپوزیتی بخاطر دارا بودن فوایدی همچون سفتی و استحکام بالا در عین سبکی، کاربرد وسیعی در صنایع هواپیماسازی، خودروسازی و کشتی‌سازی پیدا کرده اند. در این تحقیق به بررسی تجربی استحکام کمانشی پس از ضربه پانلهای تخت کامپوزیتی مشبک پرداخته شده است. برای این منظور پانل مشبک کامپوزیتی تقویت شده با ریب‌های مثلثی با سه ضخامت رویه 6 لایه، 12 لایه و 18 لایه طراحی، ساخته و مورد آزمایش قرار گرفت. برای هر دو تقویت کننده و رویه از الیاف شیشه نوع E و رزین اپوکسی استفاده شده است. نمونه های ساخته شده ابتدا تحت آزمایش ضربه سرعت پایین با بهره‌گیری از دستگاه سقوط وزنه قرارگرفتند و سپس آزمایش کمانش در راستای طولی روی نمونه‌ها انجام شد. با استفاده از نتایج بدست آمده مشاهده شد که با افزایش ضخامت رویه، زمانی که نمونه تحت بارگذاری قرار می‌گیرد، مکانیزم هایی چون شکست الیاف، لایه لایه شدگی و ترک ماتریسی، نیرو و میزان انرژی بیشتری می‌طلبد. و علی رغم افزایش میزان بیشینه نیرو در نمونه های 18 لایه، میزان استحکام بر واحد وزن نمونه‌ها نسبت به نمونه 12 لایه کاهش و نسبت به نمونه با رویه 6 لایه افزایش می‌یابد. بنابراین میتوان نسبت ضخامت تقویت کننده به ضخامت رویه برابر 4 به عنوان نسبت بهینه نتیجه گرفت. UR - https://www.iranjme.ir/article_126224.html L1 - https://www.iranjme.ir/article_126224_0d1e6d3cdd579667f29bde859788e5c2.pdf ER -