@article { author = {Naderli, Rasoul and فضلی, علی and Soltanpour, Mahdi and Asadi, Parviz}, title = {Experimental investigation of the joinability of three-layer aluminum/ polymer/ aluminum composite sheets by the clinching process}, journal = {Iranian Journal of Manufacturing Engineering}, volume = {8}, number = {4}, pages = {27-38}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2476-504X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Three-layer aluminum/polymer/aluminum laminate sheets are one of the new materials used to decrease the weight and air pollution of vehicles. Using the conventional methods for joining these sheets have lots of challenges. In this paper, the jointability of the three-layer aluminum/polymer/aluminum to a single-layer 1-mm-thick aluminum sheet is investigated, using the clinching process, which is a joining by forming process. The three-layer aluminum/polymer/aluminum sheets are prepared under laboratory conditions using the aluminum 5754 and in 0.5/0.6/0.5 thickness arrangement. The effect of the pin penetration depth and pin conical angle on the joint properties is investigated. The joint cross-section is considered to compare the neck thickness and interlock in different joining conditions. Also, the joints’ strength is investigated using shear and peel tests. The results indicate that increasing the pin penetration depth to an optimum value, improves the interlock and joint strength. Additionally, the strength of the joint created by the straight pin is higher than that of the 3deg conical pin, in the same pin penetration depth. In all test conditions, the best joining conditions happened when the failure mode was a combination of the bottom separation and neck fracture.}, keywords = {Clinking process,three-layer aluminum/ polymer/ aluminum sheet,tool geometry effect,, joining by forming}, title_fa = {بررسی تجربی قابلیت اتصال ورق‌های کامپوزیتی سه‌لایه آلومینیوم/ پلیمر/ آلومینیوم توسط فرایند کلینچینگ}, abstract_fa = {ورق‌های کامپوزیتی سه‌لایه آلومینیوم/ پلیمر/ آلومینیوم از جمله مواد جدیدی هستند که در جهت کاهش وزن و مصرف سوخت وسایل نقلیه در حال توسعه می‌باشند. استفاده از روش‌های رایج برای اتصال این مواد به سایر بخش‌های سازه، بسیار پرچالش است. در این پژوهش، قابلیت اتصال ورق سه لایه آلومینیوم/ پلیمر/ آلومینیوم به یک ورق تک لایه آلومینیوم به ضخامت 1 میلیمتر توسط فرایند کلینچینگ، که یک فرایند اتصال با شکل‌دهی است، بررسی شده است. ورق‌های سه‌لایه از آلومینیوم 5754 و پلی‌اتیلن با ترکیب‌ ضخامتی 0.5-0.6-0.5 میلیمتر، تحت شرایط آزمایشگاهی ساخته شدند. اثر عمق نفوذ پین و زاویه مخروطی پین بر خواص اتصال بررسی شد. با بررسی مقطع اتصال، پارامترهای هندسی آن شامل قفل مکانیکی و ضخامت گلویی در شرایط اتصال مختلف مقایسه شدند. همچنین استحکام اتصال توسط آزمون برشی و آزمون جدایش بررسی شد. نتایج نشان می‌دهند که افزایش عمق نفوذ پین تا یک مقدار بهینه باعث افزایش قفل مکانیکی و استحکام اتصال می‌شود. همچنین استحکام اتصال کلینچ با پین استوانه‌ای بالاتر از استحکام اتصال با پین مخروطی 3 درجه در عمق نفوذ یکسان است. در تمامی شرایط آزمون، شرایط مناسب‌تر اتصال زمانی حاصل شد که مد شکست، ترکیبی از مد خروج از کف و پارگی گلویی باشد.}, keywords_fa = {فرایند کلینچینگ,ورق سه‌لایه آلومینیوم/ پلیمر/ آلومینیوم,اثر هندسه ابزار,اتصال‌ توسط شکل‌دهی}, url = {https://www.iranjme.ir/article_133904.html}, eprint = {https://www.iranjme.ir/article_133904_4b57198b40cda8e395da40e95b54c572.pdf} }